Jdi na obsah Jdi na menu
 


Recept na přípravu nejzdravější tepelně-upravené potraviny:

(aneb jak zachránit vlastní zdraví, rodinný rozpočet, i naši planetu ...)

jáhly na slano se zeleninou

Jáhly “na slano”, optimálně upravené, jsou nejen dle mého názoru nezdravější potravina, která se může a měla by se konzumovat každodenně, jelikož se tráví kompletně beze zbytku, zároveň obsahuje nejkvalitnější možný rostlinný protein s vyrovnaným a kompletním obsahem všech esenciálních aminokyselin včetně l - lysinu a která je vynikajícím zdrojem mj. hořčíku, a co je nejdůležitější, jako jediná obilnina je zásadotvorná.

Naši předkové v Čechách konzumovali jáhly stovky let, když jsme jako národ byli na vrcholu naší slávy v Evropě, v době krále Karla IV. Pro naše zdraví optimální recept na jáhly na slano  (nejlépe ty geneticky nemodifikované, v “bio” kvalitě,  z prodejny www.CountryLife.cz ) je následující:

Jáhly nejprve opakovaně propláchněte studenou vodou za použití cedníku s jemnou mřížkou z nerezavějící oceli a použitím dobře přiléhající misky obdobného tvaru a velikosti, aby se jáhly dobře ve vodě promíchaly.  (já jsem cedník a misku koupil ve velkoobchodě Makro). Pak nechte jáhly namáčené ve studené (nejlépe kojenecké či distilované ...) vodě  přes noc, tj. jeden šálek jáhel v cedníku, který je v misce ca. stejné velikosti jako cedník, a pak příští den dejte vařit nerezový (nebo ohnivzdorný skleněný) hrnec s pěti šálky (kojenecké nebo pravé vodní parou destilované ...) vody s nakrájeným pórkem a cibulí, popř. mořskou solí a bylinkami (já mám nejraději směs “Herbamare” od fy Vogel ze Švýcarska ...) a troškou kurkuma či turmeric (nejen kvůli zvýraznění barvy ale kvůli antikarcinogenním a antioxidantním vlastnostem tohoto vynikajícího orientálního koření).

Mezitím dejte uvařit vodu v nerezové konvici a tou vařící vodou spaříte  jáhly a necháte je potopené v cedníku, který máte ponořený  v obdobně tvarované misce z nerezu nebo tepelně vzdorného skla ca. 2 - 5 minut. Nezáleží přesně jak dlouho, ale je nutné cedník několikrát popozvednout nahoru a dolu, aby se horká voda mohla propláchnout skrz jáhly, které mají tendenci po krátké době zhrudkovatět, takže raději tento proces zbytečně neprodlužujte déle než ca. 5 minut ... . 

Pak do již vařícího se (bublajícího ...) hrnce se zmíněnými (i popř. dalšími ...) zeleninami, např. shiitake houby atd. opatrně překlopíte a z cedníku vyklepete spařené jáhly a vaříte je na mírném plameni ca. 10 - 15 minut.  Buď s trochu nadzvednutou pokličkou, aby pára příliš neutíkala z hrnce, nebo bez pokličky, pokud si to dobře pohlídáte, aby se ty jáhly nepřipálily (pokud máte opravdu 5 šálků vody k jednomu šálku jáhel ...). 

Pára, která během vaření z hrnce unikne, nejenže příjemně zvlhčí vzduch v kuchyni.  (Zvláště během topné sezóny, kdy vzduch v bytech bývá až nebezpečně suchý), ale díky pórku a cibuli má vdechnutí (z bezpečné vzdálenosti min. ca. 30 – 40cm od vařícího hrnce oné páry) i  léčebný účinek na horní dýchací cesty atd. 

Několikrát během vaření je nutné jáhly občas promíchat lžičkou a pak nechat s vypnutým plamenem ca. čtvrt hodiny přikryté pokličkou, aby jáhly doběhly jako rýže.  (Kdo chce si jáhly ochutit např. mořskou řasou Kombu či Wakame pro jejích léčivý účinek a obsah jódu, tak si je do jáhel může přidat úplně na konci vaření v momentě, kdy se plamen či elektřina vypne a jáhly se nechají se zakrytou pokličkou “dojít”, to stačí aby se mořské řasy dostatečně nasákly vařící vodou a párou a změkly, konec konců se dají konzumovat i syrové, jen namáčené nějaký čas ve studené vodě.)  

Pak se jáhly dají na talíř a když už nejsou příliš horké ochutí se troškou extra-virgin olivovým olejem, mohou se také posypat troškou čerstvě v kafemlejnku rozemletými lněnými či „chia seed“ semínky, popř. troškou pálivé papriky (cayenne pepper) a sní se pokud možno zároveň s čerstvým zeleninovým salátem, nejlépe s podomácku naklíčenými brokolicovými klíčky (ze semínek brokolice v bio kvalitě, největší hit v USA!).  Já si do salátu také často nastrouhám kombinaci silných přírodních antibiotik ve formě kombinace zázvoru, česneku, pórku do kterých pro umířnění chuti přidám hodně na jemno nastrouhané mrkve, a pak je salát velmi chutný ale aby nebyla chuť přílš silná tak do salátu také nasypu hodně čerstvě rozemletých lněných či „chia seed“ semínek ( „chia seed“ neboli odborně salvia hispanica, které byli tzv. tajemstvím síly a zdraví Azteků v Mexiku lze objednat z USA na webu.  Dr.Mercole „chia seeds“, také nazvané „salba“,  velmi doporučuje a oni chutnají opravdu skvěle a jejich tuky se nekazí zdaleka tak rychle jako tuky obsažené ve lněných semínkách jelikož obsahují přírodní antioxidanty.  Já objednávám cenově výhodnou směs bílých a černých „chia seed“ semínek na www.chiaseedandoil.com , ale stejně jsou podstatně dražší ale i chutnější než lněné semínka.  Mimochodem, „chia seeds“ mají tendenci se usazovat na dně mého kafemlejnku, a abych je nemusel pracně vydlabávat a jelikož věřím, že i daleko levnější lněné semínka jsou zdraví prospěšné pokud se konzumují čerstvě po rozemletí, že ihned po vysypání rozemletých „chia seeds“ dám do mlejnku jako další várku lněné semínka (ty hnědé mě chutnají více než světlé „blond“ semínka ...) a jelikož lněné semínka mají charakteristické ostré hrany tak velmi dobře vydlabají zbytky „chia seeds“ ze dna kafemlejnku takže pak když vysypu rozemleté lněné semínka zůstane dno kafemlejnku velmi čisté bez zbytečné práce, tj. pokud vždy rozemleté lněné semínka vyklepu ven ihned po rozemletí, dříve, jež olej z nich uvolněný má šancí se ztmelit a vytvořit tvrdou těžko odstranitelnou vrstvu na dně kafemlejnku. Ale Vy si už budete jistě improvizovat dle Vašich chuťových buněk a tak, aby ta příprava byla pro Vás co nejpřirozenější a nejchutnější, tak Vám hlavně přeji dobrou chuť a dobré zdraví!  

Vysvětlení postupu při přípravě a vaření jáhel ...   

Jáhly jsou vlastně loupané semínka proso (hlavní komponent krmiva pro ptáky ...). Proso, které je více tmavě hnědé v barvě, vydrží mnoho let a zůstává schopno ne vyklíčit a vyrůst v rostlinu, ale nejsou dobře ztravitelné pro lidi právě kvůli tvrdé vnější šlupce a to je důvod proč my konzumujeve loupané proso, tzv. jáhly.  Pod vnější šlupkou prosa je ale vrstva tuku který se velmi rychle žlukne, a je důležité před vařením jáhlí tento tuk odstranit.  To je důvod proč se jáhly musí správně spařit, aby se z nich rozpustily a odplavily žluklé tuky, které nejsou žádoucí (stejně jako se nemá vůbec nic smažit ani grilovat aby se tuky příliš nezahřály a nespálily (neoxidovali) a tím se nestaly škodlivé). 

Namáčením jáhel přes noc před vařením se výrazně ještě zvýší zásaditost jáhel, o odbourají se z jáhlí různé látky jako tzv. anti-proteiny jihž jáhli obsahují daleko méně než mnoho ostatních oblinin ale přezto je dobré tento krok nevynechat pokud máte čas.  Já sám jsem si na to doporučené namáčení den před vařením většinou nenašel čas a rozdíl ve výsledku na vařených jáhlích zda byli či nebyli namáčeny před vařením není snadno poznatelný, ale doporučuje se to v těch opravdu odborných receptech, aby se jáhly namáčením staly ještě více kompletně stravitelné a ještě více zásadotvorné a tím zdraví prospěšné.  

Nedávno jsem se dočetl o tom, jak obilniny všeobecně

obsahují různé tzv. „anti-proteiny“ a jiné látky, které matka příroda do nich

dala, aby odradila zvěř od konzumace semínek (tím dala semínkům šanci

vyklíčit a vyrůst v dospělé rostliny a množit se ...), a o tom jak je důležité semínka, obilniny a především luštěniny (pokud vůbec chcete jíst luštěniny, MUDr. Mercola nedoporučuje  konzumovat luštěniny) namáčet nejlépe alespoň přes noc, aby se většina těchto pro naše tělo škodlivých látek odbourala.  Teď už budu jáhly namáčet přes noc před vařením vždy, pokud to bude možné.

Salát nebo syrové zeleniny se mají jíst pokud možno při každém jídle (které není ovocné) kvůli nastavení správného chodu žaludku při trávení (enzymy atd.) a také je vynikající jíst syrové zeleniny protože pomáhají odbourat kyselost a tím vylepšit PH na vyšší číslo (čím vyšší číslo PH, tím je tělo více zásadité a to je dobře ...).

Olivový olej, který doporučuji přidat na jáhly, až když nejsou horké,  těsně před konzumací, dá  jáhlům a vůbec všemu co jím lahodnou chuť.

Ale ani s olivovým olejem (zdrojem např. Omega 6 mastných kyselin,) se to nemá přehánět.  Co je velmi důležité je také konzumovat každý den dostatek Omega 3 tuků a to nejen Omega 3 - ALA ze lněných semínek (čerstvě namletých v kafemlejnku, já jsem velmi spokojen s kafemlejnkem značky „Bosch“ od např. prodejny Datart, ale pozor, olej z lněných semínek se velmi rychle kazí a i čerstvě rozmleté lněné semínka je nutno konzumovat ihned nebo pokud jsou ihned uloženy do lednice do maximálně několika dnů...) ale především pro naše tělo ještě daleko více důležitých a velmi prospěšných mastných kyselin  Omega 3 - DHA a Omega 3 - EPA které pocházejí z ryb. Tyto rybí tuky ale musí být destilovány, aby neobsahovaly těžké kovy kterými je nyní většina ryb i mořských ryb z volného moře kontaminována. Výborné jsou například gelatinové tobolky oleje z lososů chycených na volném moři od renomované firmy Carlsson.  Ale zdaleka nejlepší zdroj rybího tuku EPA a DHA (díky mj. obsahu fosfolipidů ca. 100x účinnější než i nejlepší olej z lososa ...) je TwinLab Cardio Krill Oil který se dá objednat s velkou slevou (pod $20.- za 60 tobolek) na internetu od www.vitacost.com , stačí jedna tobolka na pomoc s odbouráním potíží s klouby, tzv. bipolarních psychických problémů, a především nemocí srdce a oběhového systému, jelikož tento specifický výrobek také obsahuje výrobcem přidané vitamíny B12, B6 a kyselinu listovou.  Právě tyto tři B-vitaminy výrazně přispívají ke snížení hladiny nebezpečné a toxické aminokyseliny homocystein, dle výzkumu MUDr. Karla Erbena z lékařské fakulty UK, viz také www.Mercola.com .  Když už jsme u těch mastných kyselin, experti také doporučují olej z pupalky dvouleté („primrose oil“) kvůli mj. obsahu prospěšného GLA, a olej z rakytníku kvůli jeho obsahu mj. Omega 7.  Avokáda jsou také velmi prospěšné mj. k snížení kyselosti těla i díky obsaženým lehce stravitelným a prospěšným tukům.  Smažit a grilovat by se nemělo vůbec nic a nikdy, ale když už cítíte, že absolutně musíte nějaký pokrm ohřát i s nějakým tukem, tak jediný zdravý a zároveň relativně tepelně odolný olej je kokosový olej (nejlépe v extra virgin kvalitě, k dostání v www.CountryLife.cz ) který se ohřátím téměř vůbec nekazí, a jehož konzumace údajně dokonce přispívá k úbytku škodlivých tuků (k hubnutí), avšak i kokosový olej je vždy lepší konzumovat v syrovém stavu. Potraviny které se musí tepelně zpracovat by se měli vařit ve vodě nebo v páře, v nerezových nebo tepelně ohnivzdorných skleněných hrncích (Simax, Pyrex atd.), a nikdy v hliníkových ani teflonových hrncích či pánvích (nebezpečí Alzheimerovy nemoci z hliníku, rakoviny z teflonu atd.)  Ani zubní kazy by se neměli vyplňovat amalgamovými výplněmi, které obsahují dle www.drClark.net ca. 50% rtuť, která je extrémně škodlivá pro naše těla a navzdory tvrzení stomatologů se do děla uvolňuje.  Asi nejlepší by bylo amalgamy opatrně nahradit keramickými výplněmi, viz www.cistezuby.cz .

Na snížení kyselosti těla a zároveň jako účinnou prevenci tvoření ledvinových kamenů se také velmi doporučuje pití hodně vody s nízkým obsahem minerálů do které se vymačká čerstvý citrón nebo limeta.  Citrón a limeta sice na první pohled chutnají „kysele“ ale v těle způsobují, že se tělo stane více zásadité (alkalinní) a to je dobře. Také je doporučeno jíst převážně syrovou rostlinnou stravu a pokud možno úplně se vyhnout konzumaci masných výrobků a živočišné stravě včetně mléčných výrobků, zvláště těch které jsou pasterované či ultrapasterované a homogenizované, v nich obsažený mléčný protein casein je dle názoru např. Profesora Jonáše pro náš velmi škodlivý a je jen velmi obtížné se caseinu z našich těl zbavit.   Prof. Jonáš také důrazně nedoporučuje konzumaci pšenice kvůli vysokého obsahu lepku, který taktéž se zanáší do našich orgánů a škodí a velmi obtížně a dlouho se ho zbavujeme.  Když už používáte mouku typu pšeničné tak je lepší použít špaldu, která obsahuje méně lepku, a k snídani já dopuručuji si ca. pět minut uvařit ovesné otruby, ca. 2 polévkové lžičky ovesných (ne pšeničných!) otrub lehce nasypat do již vařícího ca. litru vody, nepřikrýt pokličkou jinak to vybublá, trochu posolit mořskou solí (a nikdy nepoužívejte obyčejnou kuchyňskou sůl "sodium chloride" která je pro zdraví škodlivá, zvyšuje krevní tlak atd.), a máte velmi chutnou a zdravou snídani (s čerstvým ovocem atd.). Anorganické minerály ve vodě, v dolomitových tabletách apod. pro nás nejsou prospěšné, my potřebujeme a pro nás jsou prospěšné především ty organické minerály které jsou obsaženy v syrové zelenině a které můžeme konzumovat libovolně ... dle tvrzení předních světových expertů na výživu.

Dobré rady na webu, pokud umíte anglicky, od Dr. Joseph Mercola, MD, Chicago USA, najdete na URL: 

www.mercola.com  (je nutné umožnit „cookies“ na této webové stránce aby jste měli (zcela zdarma) přístup k deseti-tisícům odborných článků o zdraví a zdravému životnímu stylu, některé nenajdete nikde jinde, jiné Vás velmi překvapí, viz. jeho názor na škodlivost kukuřice, sóji, mikrovlnných trub atd.

Dále velmi doporučuji podívat se na www.Gerson.org a www.drClark.net na metody na bázi návratu k zdravé rostlinné stravě k léčbě rakoviny atd. Kromě zmíněné firmy www.VitaCost.com, další dobrý a velmi levný zdroj téměř všech doplňků zdravé výživy, které z větší části ještě nejsou k dostání v ČR, dá se platit kreditní kartou, a jsou ochotni poslat do ČR, je www.BetterLife.com .

       V Češtině najdete spoustu výborných rad o zdravé výživě a zdravém životním stylu na www.CountryLife.cz , a na dalších odazech např. na www.NewStart.cz a také na pravidelných sobotních setkáních v prostorech společnosti Country Life na Melantrichově ulici č. 15 v Praze 1 v sobotu od 10 hod. do ca. 2 hod. (kromě července a srpna), vstup je zadním vchodem z Michelské ulice, blízko Staroměstského náměstí.

       Jelikož jáhly jsou nejen velmi zdravé ale také velmi levné, tak změnou Vašeho jídelníčku z masných výrobků (a obdobně drahých a obdobně nezdravých napodobeninami  masa ze sója atd.  ...) výrazně ušetříte na Vašem rodinném rozpočtu a zároveň zlepšením zdraví pomůžete ušetřit na výdajích Státu na zdravotní péči.  Protože pro daný počet obyvatel je zapotřebí mnohonásobně méně zemědělské půdy na pěstování jáhel než na pěstování krmiv pro např. dobytek jehož masem se v současné době velká část populace stále ještě pravidelně stravuje, bude možné pěstovat dostatek jáhel aby nemuseli žádní obyvatelé této planety trpět či dokonce umírat hladem, a navíc budou žít zdravě!  Je také známé, že lidé kteří konzumují převážně rostlinou stravu (a jáhly) jsou milejší, hodnější a méně agresivní než lidé kteří hojně konzumují živočišnou stravu, se všemi obsaženými hormony atd., tak snad by konečně mohlo být i více míru a vzájemného pochopení v tomto světě, a to by bylo jedině dobře ...

S přáním výborného zdraví a dlouhého radostného láskyplného života .... 

                                                                                                  ALOHA,  Milan :-)

www.desiderata.cz

 

CAVEAT:  Nejsem lékař, a nemám kvalifikace nikomu dávat žádné lékařské rady, a veškeré povídaní, informace a úvahy zde uvedené jsou jen pro zajímavost jelikož zdravá výživa a prevence nemocí je můj celoživotní koníček ale v žádném případě byste neměli spoléhat na informace zde uvedené a konzultuje vždy předem jakoukoli změnu ve Vaší životosprávě s kvalifikovaným odborníkem dobře vzdělaným v oblasti nejen medicíny ale také a především zdravé výživy a zdravého životního stylu.  Neberu žádnou odpovědnost za výsledky změn v životním stylu které jsou samozřejmě velmi individuelní stejně jako každý z nás je odlišný a jedině kvalifikovaný odborník může po důsledném vyšetření a zjištění všech zdravotních parametrů a existujících nemocí či stavů a odlišností Vám poradit jaké změny jsou zrovna pro Vás nejvhodnější.  Mějte se krásně, přeji Vám vše nejlepší. MV  :-)

 
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA